Saltar navegació. Anar directament al contingut principal

Penses a passar-te al cotxe elèctric?

Comença el contingut principal

Si apostes per la sostenibilitat en la teva manera de moure’t, t’ajudem a conèixer com es recarreguen aquest tipus de vehicles

 

Tens dubtes sobre com es carrega?Són tots els carregadors iguals?Quant temps tarda a carregar-se un vehicle elèctric?

Tens dubtes sobre com es carrega?

Els cotxes elèctrics ofereixen múltiples possibilitats per recarregar les bateries. Depèn de diferents opcions segons quin sigui el mode de càrrega i quin tipus de connector tinguin.

Per entendre com funciona cal comprendre com se subministra el corrent elèctric al vehicle, per corrent altern (CA) o per corrent continu (CC).

Corrent altern - Càrrega lenta

És el mètode de càrrega més comú actualment. És un tipus de corrent fàcil tant de subministrar com d’utilitzar. El corrent altern és l’electricitat utilitzada en la xarxa pública, en entorns industrials i en els domèstics.

S’estima que el 80 % de la càrrega dels vehicles elèctrics se fa a la llar o al lloc de treball. És el mode menys costós i més adequat quan els cotxes es carreguen aparcats durant un període de temps prolongat (més de 30 minuts).

En la càrrega de corrent altern, el carregador actua com una aixeta, i es limita a entregar el corrent de la xarxa elèctrica sense convertir-lo. El corrent és transformat a corrent continu per un convertidor integrat en el vehicle per alimentar la bateria.

Els carregadors de corrent altern ofereixen unes potències de càrrega que van des dels 3,7 fins als 43 kilowatts de potència (kW).

Corrent continu - Càrrega ràpida

Les bateries només es poden carregar amb corrent continu. Són els mateixos carregadors els que converteixen el corrent altern de la xarxa en corrent continu abans d’enviar-lo al cotxe per alimentar la bateria.

Els carregadors de corrent continu poden subministrar unes potències de càrrega superiors als de corrent altern, amb una potència entre 24 kW i fins als 350 kW. Per això són els més adequats per a una càrrega ràpida. Aquest tipus de carregadors es poden trobar en estacions de servei, centres de recàrrega i algunes botigues.

Hi ha dues maneres diferents de carregar el vehicle a través d’un carregador

  • Amb el vehicle connectat al carregador mitjançant el cable subministrat amb el vehicle quan es va comprar.
  • Amb el vehicle connectat a un carregador proveït d’un cable de connexió.

En els carregadors de corrent continu, el cable sempre està connectat al carregador. En canvi, en els carregadors de corrent altern hi ha les dues opcions.

Són tots els carregadors iguals?

Tots els cotxes elèctrics han de tenir instal·lat un endoll a la carrosseria per recarregar la bateria. Aquesta connexió és diferent segons el fabricant, el model i les característiques tècniques del vehicle.

Hi ha dos tipus d’endolls: els que hi ha disponibles a les infraestructures de recàrrega i els que hi ha als vehicles elèctrics.

Tipus d’endoll a la infraestructura de càrrega:

  • Endoll E/F o domèstic: amb una potència de corrent altern una mica més lenta, limitada a 10 A o a 2,2 kW. S’utilitza molt per la seva comoditat i és molt popular perquè es fa servir per carregar bicicletes elèctriques.
  • Endoll tipus 2 (o T2): amb una potència de corrent altern de 3,7 kW a 43 kW. Compleix la normativa europea per a carregadors de normals a ràpids.

Tipus d’endoll als vehicles:

  • Endoll tipus 1: present principalment en vehicles elèctrics japonesos, aquest endoll està desapareixent gradualment en favor de l’endoll de tipus 2. Disposa d’una potència de corrent altern de 3,7 kW a 7 kW.
  • Endoll tipus 2: el més utilitzat i fàcil de trobar als cotxes elèctrics a la venda a Europa. Necessita una potència de corrent altern de 3,7 kW a 43 kW.
  • Endoll CHAdeMO: principalment utilitzat en vehicles elèctrics japonesos. Es pot connectar a infraestructures de càrrega ràpida mitjançant un cable i aconsegueix una potència de càrrega de fins a 100 kW amb corrent continu.
  • Endoll  Combo-CCS: utilitzat en la majoria de vehicles elèctrics que poden accedir a càrrega ràpida. Es basa en el mateix principi que l’endoll CHAdeMO, amb un cable connectat al carregador i una potència de corrent continu que varia de 50 kW a 350 kW.

E/FTipus 1Tipus 2CHAdeMOCombo CCS

Per simplificar la recàrrega i democratitzar l’ús dels vehicles elèctrics, hi ha una tendència a l’estandardització de tipus d’endoll i connectors a una escala europea en favor del T2/Combo CCS

Quant temps tarda a carregar-se un vehicle elèctric?

El temps de càrrega varia molt en funció de la capacitat de la bateria que incorpori el vehicle elèctric, del mode de càrrega i dels connectors disponibles.

Càrrega lenta

Aquesta és la càrrega que suporten tots els cotxes elèctrics del mercat, la més senzilla i, per tant, la més habitual. S’acostuma a fer a casa o a l’oficina i a baixa potència. En funció de la capacitat de la bateria, el temps estimat de càrrega pot variar entre les 2-3 hores amb una potència d’11 kW o allargar-se fins a les 5-8 hores si la potència màxima és de 3,6 kW.

Càrrega semiràpida

És un tipus de càrrega menys habitual, pensada per a punts de càrrega a la via pública, semipública o privada com ara aparcaments, centres comercials, hotels… Pot tardar entre 1,5 i 3 hores amb una potència de 8 a 14 kW o fins i tot pot tardar 30 minuts amb un corrent altern trifàsic de 22 a 43 kW.

Càrrega ràpida

Es tracta d’un tipus de recàrrega destinada a electrolineres. La instal·lació és més complexa i pot carregar fins a un 80 % de la bateria en un interval de 5 a 30 minuts.  

Fi del contingut principal